Men de eksekutive funksjonene veileder ikke bare hvordan vi porsjonerer mat. Syvertsen forklarer at disse egenskapene kan overføres til veldig mye – som hvordan mennesker er i stand til å utføre både fantastiske og grusomme handlinger.
– Vi er flokkdyr, og har et grunnleggende behov for fellesskap. Sånn har det vært så lenge vi har eksistert, og før det også, sier hun, og legger til:
– Så å gjøre ting som styrker fellesskapet og vår egen tilhørighet, er veldig overordnet for oss. Og vi får det til fordi vi kan sette våre egne umiddelbare behov til side.
Deling er et godt eksempel. Om du har noe godt, vil du gjerne dele det med andre. Det styrker både fellesskapet og din egen posisjon i flokken.
– Samtidig kan dette slå galt ut. Vi kan for eksempel sette til side våre egne reaksjoner på at noe er galt, dersom det fremstår riktig i fellesskapets kontekst, fordi det for eksempel er en lov eller regel at vi skal oppføre oss på en spesifikk måte.
Dette finnes det mange historiske eksempler på, forklarer Syvertsen.
For eksempel kunne mange sette til side avskyen sin mot å ta andres liv under heksebrenning, ettersom heksejakt hadde en kulturell status og ble ansett som nødvendig for å ivareta folks sikkerhet.
I Norge ble om lag 300 personer henrettet i perioden 1570 til 1700, etter anklager om trolldom. Over 80 prosent av dem var kvinner. Disse tallene var relativt høye sammenlignet med andre land i Europa.
– Når slike forferdelige ting settes i system, klarer vi takket være de eksekutive funksjonene å sette til side egne følelser og reaksjoner, fordi vi jobber mot en større plan, sier Syvertsen.