Slik anbefaler vi at dere gjennomfører undervisningsopplegget:
1. Planlegge gjennomføring av undervisningsopplegget
Læreren leser gjennom denne lærerveiledningen og tar en titt innom nettsiden til undervisningsopplegget for å få et overblikk over innholdet.
10 min
2. Gjennomføring i klasserommet
Gjennomføring i klasserommet
Del 1 - Introduksjon av undervisningsopplegget: Læreren leser gjennom denne lærerveiledningen og tar en titt til på undervisningsopplegget for å få et overblikk over innholdet.
- Ekspertgrupper
- Kryssord
- Ordjakt
- Tegning
- Refleksjonsoppgaver
- Lag video (frivillig/ekstraoppgave)
Del 2 - Ekspertgruppeoppgave: Elevene deles inn i ekspertgrupper. Hver ekspertgruppe fordyper seg i sine tema ved å lese artikler, se videoer og besvarer spørsmålene til ekspertgruppen.
60 min
Del 3 – Hjernetrim (Kryssord): Ekspertgruppene løser kryssordet «Hjernetrimmen». Ekspertgruppene må dele kunnskap med hverandre ved å spørre andre grupper for å få svarene de trenger til kryssordet. "Gallerivandring" fra gruppe til gruppe. I slutten av økten går læreren gjennom svarene og løsningsordet sammen med elevene. Det anbefales at læreren tar opp kryssordet på skjerm/tavle og fyller inn svarordene sammen med elevene som en oppsummering.
60 min
Del 4 – Hjernetrim (Let og finn): Elevene gjør aktiviteten «Let og finn». Ekspertgruppene sitter fortsatt sammen, men vi anbefaler at alle elevene har hver sin PC/iPad. Det er selvfølgelig lov å hjelpe hverandre internt i ekspertgruppen.
60 min
Del 5 – Tegn: Som en siste aktivitet skal elevene lage en tegning med tittelen «Hjernen er deg» som de fargelegger. Tegningene kan henges opp i klasserommet eller i korridoren på skolen som en utstilling til glede for medelever, lærere og foresatte. Tegningen må selvfølgelig fargelegges.
30 min
Del 6 – Refleksjon: Elevene svarer på refleksjonsoppgavene. Oppgavene bevares først individuelt og deretter deler de svarene med hverandre parvis etterpå. Det anbefales at læreren går rundt i klasserommet og lytter til elevenes refleksjoner, og eventuelt veileder de som trenger det.
30 min
Del 7 – Ekstraoppgave (frivillig): Denne oppgaven er frivillig og ment som en ekstraoppgave for skoleklasser som er ivrige etter å lære mer og formidle kunnskap om hjernen til andre. Her skal elevene jobbe gruppevis, gjerne i de samme ekspertgruppene og lage en film som presenterer gode råd til god hjernehelse. Vi anbefaler å gi stor frihet til hvilke råd elevene formidler og på hvilken måte de formidles via videoen, men filmen har likevel noen kriterier som står beskrevet i oppgavebeskrivelsen. Filmene presenteres for de andre gruppene, og kan også deles med andre. Hva med infoskjermer på skolen? Foreldremøte? Helsesøster? Elevene er velkomne til å dele sine filmer med Hjernerådet. Dette gjør de ved å sende epost til post@hjerneradet.no
3 x 60 min